УТИЦАЈ ТЕХНОЛОГИЈЕ НА РАЗВОЈ ДЕТЕТА

20. maj 2020.

Свакодневно смо окружени екранима и медијима, па је и очекивано да су деца више изложена том утицају. Размислите, већина нас често употребљава мобилне телефоне док претражује актуелне вести током испијања јутарње кафе, проверава друштвене мреже, гледа временску прогнозу или тражи тв програм који може да нас опусти након напорног дана. Да ли то раде и наша деца?

Претерана изложеност технолошким уређајима свакако негативно утиче на функционисање мозга и може довести до успореног развоја когнитивних способности, повећане импулсивности и смањења способности самоконтроле (напада беса) код деце.

Зашто?

Различита истраживања указују на низ битних чињеница о томе колико деца проводе испед екрана и како на њих то утиче. Наиме, једно истраживање у Америци из 2011. године даје податак да чак 66% испитане деце своје прве “погледе” на ТВ усмерава и пре првог рођендана. Телевизију најчешће гледају деца у раној доби (до друге године), а касније се усмеравају на друге врсте екрана попут рачунара, таблета и мобилних телефона. Кореанска студија из 2014.године долази до запањујуће информације како готово половина деце у доби од 24 месеца просечно гледа ТВ 1,21 сати дневно. Такође, студија је показала да деца која су изложена ТВ-у између 2 и 3 сата дневно имају 2,7 пута већи ризик за кашњење у говорно-језичком развоју.

Како то утиче на дете?

Постоји низ негативних последица која често могу да утичу на дететов развој и напредовање. Деца која су прекомерно испред екрана често показују кашњење у развоју говора и општег развоја. Не одазивају се на име, касно проговарају, не комуницирају са околином, а ни са другом децом. Не размењују погледе са родитељима и самим тим не могу да изграде однос и међусобне везе. Велики број истраживања указује и на негативно деловање на понашање деце услед изложености насилним и непримереним садржајима.

Деца немају интересовање за предмете који их окружују јер су под хиперстимулацијом екрана који им окупира пажњу. Губи се интересовање за околину и интеракцију и чест је пример проговарања на страном језику и способност манипулације телефоном/таблетом а изостаје развијање битних способности. Дете би требало да учврсти базу матерњег језика и овлада способностима које су му потребне за даље напредовање и никако није пример његове супериорности уколико је проговорило на енглеском језику и научило да користи савремену технологију у раном узрасту.

Утицај екрана на сан

Истраживања указују да излагање тактилном екрану код деце узраста од 6 до 36 месеци изазива смањење квалитета сна. Тиме се нарушава правилно формирање мозга и неуронских веза које се изграђују док дете спава (делта и тета таласа који подстичу креативност, смањују нервозу и нерасположење).

Ево зашто дете не треба да буде пред екраном барем сат времена пре спавања:

– електромагнетни зраци утичу на рад мозга и након што дете заспи;

– електромагнетни зраци утичу на смањено лучење мелатонина (хормона сна);

– квалитет сна ће бити много бољи, уколико дете није изложено екрану пред спавање.

САВЕТИ

Пошто живимо у времену када смо у потпуности зависни и окружени савременим технологијама, знамо да је тешко потпуно излововати дете од утицаја екрана али можемо да се потрудимо да то ограничимо и прилагодимо:

  • смањите излагање деце екранима, а деци млађој од 24 месеца екране у потпуности укините,
  • за време изложености екранима учествујте у интеракцији с дететом,
  • размишљајте о врсти садржаја које деца гледају,
  • угасити ТВ када се не гледа,
  • ТВ и мобилни телефон не сме и не може да замени игру,
  • не излажите децу екрану ујутру, за време оброка, нити пре спавања,
  • одредите садржаје који су на матерњем језику, који могу бити корисни а прилагођени су узрасту детета и користите их у одговарајућој мери.

Тијана Шобот

Мастер логопед